Tuesday 15 November 2011

Motivasi Kerja: Berhati-hati dengan “The Piranha”

     Assalamualaikum..Dalam kita mengejar kejayaan dalam karier, banyak ranjau dan cabaran yang datang melintang. Baik cabaran fizikal, mental, emosi, teknikal dan juga sosial. Ternyata cabaran-cabaran ini menjadi ujian sebenar tahap kecintaan kita kepada karier kita. Bahakan, cabaran-cabaran ini juga memberi pengalaman dan pengajaran sekaligus mematangkan diri dalam menempuhi ranjau kerjaya.
     Antara mereka yang perlu anda berhati-hati ialah golongan yang digelar sebagai “The Piranha”. Melihat kembali sifat Piranha yang rakus menggigit dan memakan mangsanya, begitulah juga mereka ini. Mereka yang berjenis “The Piranha” rakus melakukan apa sahaja untuk mengejar pangkat. Antara ciri-ciri “The Piranha” ialah:
  • Agresif
  • Suka mencelup idea orang lain dan menjadikannya idea mereka
  • Pentingkan diri sendiri dan tak menghiruakan keperitan orang lain
  • Kadang-kadang tidak popular tetapi disayangi bos
  • Ditakuti oleh orang lain
     Menariknya, di sebalik kepayahan melepasi ujian kenaikan pangkat, cabaran sosial adalah yang paling mencabar buat kita. Sesusah mana pun soalan ujian kenaikan pangkat, kita pasti berasa lagi susah mendepani karenah pelbagai jenis orang di tempat kerja.  

     Jadi, berhati-hatilah dengan golongan “The Piranha” ini. Dek kerakusan mereka, anda mungkin terkesan secara emosi dan juga kerjaya. Dan, jika anda adalah salah seorang daripada golongan “The Piranha”, berubahlah. Anda mungkin dibenci oleh sekalian rakan sekerja kerana perlakuan anda. Bekerja dengan ikhlas, keberkatan rezeki itu yang dicari. Semoga anda terus HEBAT dalam kerjaya anda!

Hustle up and Be GREAT!
Salam transformasi daripada,

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More