Friday, 2 December 2011

Tips Sihat: 4 Masa Yang HEBAT Untuk Minum Air

     Assalamualaikum..Baru-baru ini, WS telah berkunjung ke sebuah klinik. Eh, bukan WS yang sakit, tapi pergi teman parent ambik MC..hehe.. Alhamdulillah, tak ramai hari tersebut, jadi, taklah kena tunggu lama sangat. Selesai pendaftaran di kaunter, WS dan parent pun menunggu giliran untuk di panggil. Lama la pulak nak panggil, padahal takda orang pun. Huh. Dah tak larat nak duduk dah ni. Dek kebosanan menunggu, WS pun meronda di sekeliling klinik tersebut.  Sambil-sambil meronda tu, WS terbaca satu poster yang dilekatkan di dinding klinik. Posternya menarik, kandungannya pun menarik. Jadi,WS pun nak berkongsilah sedikit tips kesihatan yang WS petik daripada poster tersebut.
     Poster tersebut memaparkan nasihat seorang "cardiac specialist" berkenaan dengan tabiat meminum air. Umum tahu bahawa air adalah sangat penting pengambilannya dalam seharian. Namun, waktu bilakah seeloknya air diminum? Pakar itu mengatakan pengambilan air di waktu yang betul akan memaksimumkan fungsi badan. Bila waktunya? Yok tengok tips pakar tersebut.
  1. Minum 2 gelas air selepas bangun tidur dapat membantu mengaktifkan organ-organ di permulaan hari.
  2. Minum 1 gelas air 30 minit sebelum makan dapat membantu proses penghadaman makanan.
  3. Minum 1 gelas air sebelum mandi dapat membantu merendahkan tekanan darah
  4. Minum 1 gelas air sebelum tidur dapat menghindakan penyakit “stroke” dan serangan jantung.
     Ha, lepas ni bolehlah kita amalkan tips sihat ini. Pengambilan air di waktu yang tepat akan membantu kita untuk memperolehi gaya hidup yang lebih sihat. Banyakkan pengambilan air dalam seharian dan minum di waktu yang dicadangkan. Hidup lebih HEBAT jika kita lebih SIHAT. Semoga kita lebih SIHAT dan HEBAT

Hustle up and Be GREAT!
Salam transformasi daripada,

1 comments:

Fatimah Bt Tony said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. cara makan vitamin yang betul

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More