Saturday 24 January 2009

Nasihat buat mereka yang memimpin.....

Assalamualaikum, kudoakan moga teman sekalian berada di bawah rahmat dan kasih Illahi insyaallah.

Bagi setiap kaum manusia akan lahir seorang pemimpin. Bagi setiap ummah akan lahir seorang khalifah. Sesungguhnya pemimpin agung bagi ummat Islam adalah junjungan besar Baginda Rasulallah s.a.w. Baginda memaparkan contoh tauladan sebagai seorang pemimpin. Keperibadian yang tinggi, akhlak mulia penghias diri, iman dan taqwa perisai sanubari.

Seorang pemimpin tidak bermaksud dia perlu memipin sebuah negara, meneraju satu kerajaan, tetapi seorang pemimpin itu termasuklah memimpin dirinya sendiri. Andai dirinya tidak terpimpin masakan dia boleh memimpin dengan saksama akan orang ynag dipimpin. Seorang ketua haruslah memilik iman dan taqwa yang kental dan utuh. Ini akan menjadikannya tabah dalam menempuh ranjau kehidupan memredah seribu halangan. Iman dan taqwa asas kepada kepimpinan hakiki. Dengan adanya iman dan taqwa, akan lahir seorang pemimpin yang berakhlak mulia berkeperibadian tinggi. Contoh tauladan sekalian pengikutnya.

Seperkara lagi, seorang pemimpin itu hendaklah berfikiran kreatif dan kritis. Melihat sesuatu dari sudut berbeza, memandang kepada gambaran yang lebih besar. Barulah keputusan yang diambil menjadi bernas. Janganlah terlalu berfikiran kolot dan jumut, kelak akan mebinasakan dirinya jua.

Akhirnya, jangan melihat perkara ini mudah, pastinya kita akan ditanya akan apa yang kita lakukan seperti mana sabda Junjungan Mulia: "Kullukum ra'in wa kulukum masulun 'an ra'iyatih" Bersamalah kita berusah memantapkan iman meneguhkan taqwa, moga menjadi hambaNya yang sejati insyaallah........

wassalam

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More