Wednesday 15 April 2009

Pemuda pemangkin ummah

Pemuda pemangkin ummah

Assalamualaikum, kudoakan moga kalian semua berada dalam keadaan sihat sejahter di bawah rahmat Illahi insyaallah.

Kita sering mendengar ungkapan generasi hari ini pemimpin masa hadapan, namun sejauh manakah kita memahami maksud yang tersirat disebaliknya. Generasi hari ini terutamanya golongan pemuda bakal menjadi barisan pemimpin suatu hari masa kelak. Memimpin ummah menuju arus kejayaan, menerjah segala cabaran dan dugaan.

Menjadi seorang pemimpin bukan satu perkara yang mudah ada beberpa perkara yang perlu diambil kira dan di beri perhatian. Persoalan yang sering dibangkitkan adalag bagaimana hendak menjadi seorang pemimpin yang berwibawa? Satu persoalan perlu difikirkan dan di renungkan bersama. Di sini saya serta beberapa tips dan panduan hasil dari pembacaan beberapa buku:

• Matlamat dan optimis- tetapkan matlamat dan visi yang ingin di capai agar dapat menjadi panduan dalam merencana segala program dan aktiviti.
• Inspirasikan orang lain untuk menjadi kreatif dan inovatif- merangsang dan mendorong rakan seperjuangan yang untuk menjadi lebih inovatif dan kreatif. Berfikiran lebih terbuka.
• Berani menghadapi risiko- seorang pemimpin perlulah berani dalam menghadapi segala bentuk situasi dan keadaan.
• Mengakui kesilapan yang dilakukan-mengakui kesilapan andai berlaku disebabkan kecuaian diri sendiri.
• Galakkan kerja berpasukan- kejayaan sesebuah organisasi itu terletak pada kerjasa sama di antara semua pekerja. Tanpa kerjasama, maka tidak akan ada kerja berpasukan. Sudah pasti mendatangkan kesan negetif.

Moga kita semua dapat memanfaatkan serba sedikit dari bingkisan warkah ini dalam usaha melatih diri kita menjadi seorang pemimpin yang berwiba insyaallah.

Bersama terus memartabatkan daulah islamiah.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More