Thursday 16 April 2009

Musibah dan muhasabah

Assalamualaikum, ku doakan semoga teman sekalian berada dalam keadaan sihat sejahtera di bawah rahmat dan kasih Illahi insyaallah.

Pak mail dalam perjalanan pulang dari surau seleas selesai solat asar. Dalam perjalanan, tiba-tiba motosikal yang ditunggangnya hilang kawalan lalu terbabas melanggar pokok di tepi jalan. Kejadian itu disaksikan beberapa penduduk kampung ynag berada berhapiran kawasan kejadian tersebut. Mereka membantu mengangkat Pak Mail dan menghantarnya ke hospital.

Apakah signifikasi coretan cerita ini?
Musibah datang dalam pelbagai bentuk dan rupa. Ada kalanya berat, ada kalanya ringan dan pelbagai lagi. Namun, yang pasti adalah kita sebagai seorang hamba pasti akan merasai perkara ini. Kenapa? Kita sebagai hamba Illahi, pasti akan diuji dengan pelbagai musibah dan dugaan dalam menempuh ranjau kehidupan.

Dengan datangnya musibah pastinya ada hikmah disebaliknya. Musibah itu mematangkan usia, menguatkan jiwa, memantapkan iman dan taqwa. Orang yang selalu diuji tandanya dia amat dikasihi Illahi. Jangalah kita berpanbangan serong andai ujian atau musibah melanda. Anggaplah ia sebagai rahmat dan tanda kasih Tuhan kepada kita. Allah tidak akan mensisihkan ham-hamba ynag dikasihinya.

Seperkara penting yang perlu kita lakukan tatkala dibelenggu musibah adalah muhasabah diri. Pastinya musibah ini ada rahmat disebaliknya. Mungkin musibah ini sebagai kafarah atas salah laku yang kita lakukan suatu masa dahalu atau sebagai ujian menentukan tahap ketaqwaan dan keimanan. Justeru, kita hendaklah tabahkan hati, mantapkan jiwa, teguhkan iman dan taqwa dalam menangani apa jua musibah melanda. Tidak ada seorang yang tidak lepas dari ujian dan musibah. Janganlah kita terlalu takabbur dan bangga diri kelak akan membinasakan kita. Malah, jangalah kita mudah berputus asa andai musibah melanda, sebaliknya kuatkan jiwa tingkatkan taqwa, banyakkan berdoa. Sesungguhnya Allah sentiasa rindu mendengar doa dari hamba-hambanya.

Musibah itu rahmat, tempuhilah dengan tabah dan harungilah dengan muhasabah diri moga kita bertemu jalan yang hakiki insyaallah.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More