Wednesday 29 April 2009

Peace building workshop 2009




Assalamualaikum, semoga kalian semua berada dalam keadaan sihat sejahtera dan diberkati Illahi insyaallah.

Alhamdullillah, keputusan final exam telah keluar. Pada mereka yang mendapat natijah yang baik mabruk diucapkan. Bersyukur kehadrat Illahi kerana rahmat dan inayah dariNya kita dapat memperolehi keputusan yang baik. Kepada sahabat-sahabat yang lain, teruskan usaha mantap dan gigih dalam usaha memburu kejayaan insyaallah.

Pada tanggal 28 April 2009, telah berlangsung program Peace Building workshop yang dianjurkan oleh Bahagian Alumni dan Kerjaya UIAM. Seperkara yang dapat saya ambil atau jadikan pedoman iaitu hidup di dunia ini sentiasa diwarnai fitnah dan tomahan. Hanya yang patuh pada ajaran agama yang menjadi perisai pendinding jiwa. Fitnah adalah satu cabaran yang besar yang perlu di hadapi oleh generasi muslim masa kini. Ia datang dalam pelbagai bentuk dan cara. Ada yang halus ada yang jelas. Hanya yang peka dan teliti dapat mengesannya berpandukan cahaya agama.

Fitnah mampu mengancam keamanan. Hakikatnya fitnah memusnahkan keamanan. Fitnah mencetuskan konferantasi lalu meletuskan peperangan dan perpecahan seperti mana yang melanda dunia Islam dewasa ini. Umat Islam terlalu leka dan alpa menyebabkan mereka mudah terpengaruh dek desakan dan hasutan musuh-musuh Islam lalu mencetus perpecahan.
Keamanan hanya akan kekal sebagai angan-angan andai fitnah masih berleluasa.
Fitnah ibarat mancis yang mencetuskan api yang marak membakar segala-galanya.

Justeru, generasi Islam hari ini hendaklah bersatu hati berpadu tenaga membentuk barisan ummah ynag mantap dan ampuh menempuh arus tomahan dan fitnah di dunia ini insyaallah.
Sabda Jujungan Mulia: " 'Alaikum bil Jama'ah"

Bersatu mengangkat martabat ummah

sekian.

1 comments:

نذر الأفندي بن عبد الغني said...

Alumni and Career Services Division = Divisyen Alumni dan Khidmat Kerjaya

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More