Monday 21 November 2011

Diri Hebat Tanpa JER!

     Adakah anda rasa seronok dengan diri anda hari ini? Itulah rahsia kejayaan ramai insan hebat di dunia ini. Mereka seronok dan bersyukur dengan apa yang mereka miliki. Keadaan diri, ahli keluaga, rakan-rakan, harta dan pekerjaan. Pokok pangkalnya, jika anda seronok menjadi diri anda, keseronokan yang akan menyusul. Percayalah!
     Sentiasa pandang tinggi diri anda. Kalau bukan diri anda siapa lagi yang akan pandang tinggi kepada anda. Mulakan dengan diri kita sendiri. Lihat cermin dan pastikan anda senyum dengan insan yang anda nampak di dalam cermin tersebut. Dia pasti membalas senyuman anda.
      Sikap rendah diri melampau sememangnya telah terbenam dalam diri kita orang Melayu. Mungkin itulah sebabnya kita sering tersasar dalam persaingan. Persoalannya, sampai bila?

     
     Oleh itu, satu cara untuk tingkatkan harga diri anda dan membolehkan rasa dan nilai hebat meresap dalam diri anda ialah elakkan daripada menyebut 'JER'. Saya kerja cikgu jer atau saya ambik sastera jer atau saya kerja kampung jer atau saya bisnes kecil-kecil jer atau saya tinggal di rumah teres jer atau saya belajar di Oxford jer!
     Jer itu tanda-tanda anda kurang seronok dengan apa yang anda miliki. Bimbang-bimbang kurang seronok itu menjerumuskan kita kepada dosa tidak bersyukur pula. Sedangkan Allah swt telah berjanji kepada mereka yg bersyukur Allah swt sangat sayang dan akan limpahi dengan lebih banyak. Kalau bukan janjiNya janji siapa lagi yang boleh kita percaya. Wallahu a'lam


Hustle up and Be GREAT!
Salam transformasi daripada,

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More