Monday 5 December 2011

Ustaz Azhar Idrus: Soal Jawab Majlis Perkahwinan, Adat atau Agama?

     Assalamualaikum..Musim cuti ini ternyata meriah dengan kenduri perkahwinan. Banyaklah kad undangan yang sampai di tangan. Ada yang satu hari sampai 4 kenduri. Buat pasangan yang bakal berkahwin, inilah detik yang ditunggu setelah sekian lama menyulam cinta. Inilah waktunya mengikat secara halal perhubungan lelaki dan wanita berlunaskan syariah Islam. Bukan main gembira lagi pasangan dan ahli keluarga menerima ahli keluarga baru. Alhadulillah. Tertunailah antara salah satu sunnah Rasulullah. Namun, perkahwinan masyarakat Melayu kebanyakkannya lebih adat daripada agama.
     Sesungguhnya, perkahwinan adalah jalan Islam buat menghalalkan perhubungan teruna dan dara. apapun adat yang bercanggah dengan Islam seharusnya dijauhi. Bukan main kepalang mejulang adat namun syariah agama diletak ketepi. Perkahwinan adalah ibadah, maka serikanlah majlis perkahwinan dengan restu Ilahi dan menjauhi mungkar. Jom kita ikuti antara adat-adat perkahwinan Melayu dan kontemperori yang begitu banyak diamalkan dalam perkahwinan kini, namun sebenarnya adalah salah daripada segi Islam. Apa kata Ustaz Azhar Idrus tentang:
     Semoga majlis perkahwinan mengundang seribu keberkatan dan pahala, bukannya menjadi medan dosa. Mulakan alam perkahwinan dengan cara yang baik untuk mengharapkan kebahagian dan keberkatan sepanjang melayari bahtera perkahwinan. Insyaallah kekal bahagia dan dirahmati..

Hustle up and Be GREAT!
Salam transformasi daripada,

4 comments:

Muhammad Naim Abdullah said...

ilmu yg manfaat.:)

jom singgah:
http://pemudattbc.blogspot.com/2011/12/bukan-mudah-memahami-satu-perjuangan.html

Warkahsiber said...

Insyaallah, Naim..=)..

Abdillah said...

Bagaimana pula adat bersanding yang kerap kali diamalkan oleh melayu? Kerana mengikut pemahaman saya, bersanding adalah adat yang berasal dari kaum india (hindu) (dan ada saya dengar bahawa hindu ni adalah warisan kaum yahudi). Wallahua'lam

Unknown said...

salam, bagaimana dengan perkahwinan yang tak direstui keluarga disebabkan berbeza negeri? Padahal aspek yg dituntut dlm agama itu sudah cukup lengkap dlm diri pasangan tersebut?

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More