Wednesday 22 February 2012

Cerita Stephen Covey dan Seorang Eksekutif

     Assalamualaikum..Kali ini WS ingin berkongsi satu kisah motivasi yang seharusnya dijadikan panduan dan tauladan untuk mencipta kejayaan yang gempak dalam hidup. Straight to the point, WS taknaklah berceloteh dan beriklan banyak-banyak, yok kita ikuti kisah yang gempak ini.
     Pada satu ketika, seorang “trainer” terkenal dunia, Stephen Covey telah dijemput oleh seorang eksekutif syarikat untuk memberi latihan kepada pekerja-pekerja syarikat tersebut. Sebelum bermulanya program latihan, Covey telah diberitahu oleh eksekutif syarikat tersebut bahawa organisasi mereka dirundung krisis yang sangat meruncing. Bukannya masalah pengurusan mahupun kewangan syarikat. Masalah tersebut ialah kepercayaan.
     Para pekerja tidak mempercayainya sebagai pemimpin dalam syarikat tersebut. Pelbagai konflik dan masalah antara eksekutif terbabit dengan para pekerjanya timbul menjadi bukti betapa seriusnya krisis kepercayaan terhadap beliau. Bimbang masalah tersebut makin jelas dan tidak terkawal membuatkan beliau memanggil Covey untuk memperbetul semula keadaan dan sikap pekerjanya. Maka berlangsunglah sesi lathan Covey bersama organisasi tersebut. Bukan sekadar seminar satu hari ataupun kursus 3,4 hari yang biasa kita jalani, tetapi 2 bulan!

     Namun, perkara yang sama masih tidak berubah. Kepercayaan para pekerja terhadap pemimpin syarikat mereka masih ditakuk dahulu biarpun telah diberi latihan selama 2 bulan. Hal yang demikian membuatkan Covey menjadi bingung. Apakah tidak cukup berkesan sesi latihan yang dikendalikan beliau atau ada masalah lain yang merentap kepercayaan mereka. Lalu, terlintas di benak Covey untuk bertanya sendiri kepada salah seorang pekerja syarikat tersebut akan permasalahan ini. Ternyata jawapan yang diberikan pekerja terbabit menghuraikan segala kekusutan mengenai krisis kepercayaan dalam organisasi tersebut.
     Permasalah kepercayaan tersebut berpunca daripada tingkah laku eksekutif itu sendiri. Dahulunya, keadaan semuanya begitu harmoni dan progresif, namun suatu hari, tersebar berita bahawa eksekutif tersebut telah menjalinkan hubungan sulit dengan salah seorang pekerjanya lantas mencetus pergolakan rumah tangga dengan isteri beliau. Bertitik tolak dari kejadian tersebut, kepercayaan di kalangan pekerja mula terhakis dan berlakulah krisis kepercayaan dalam organisasi. Hanya kerana masalah moral peribadi, reputasi dan kepercayaan terhadap beliau terkesan teruk.

     Kesimpulannya? Para pemimpin sekalian, mendapat kepercayaan bukan sahaja berdasarkan skil, ilmu dan pengalaman yang kita miliki, tetapi yang lebih penting, peribadi. Berintegriti, bermoral serta berakhlak baik adalah magnet yang bakal menarik kepercayaan di kalangan pengikut anda. Ingat, anda hanya ada 2 mata untuk melihat dari atas, tetapi ada ratusan mata yang melihat anda dari bawah. Oleh itu, jagalah setiap perlakuan anda kerana setiap tingkah laku anda mengundang persepsi di kalangan yang melihat. Tingkatkan keperibadian mulia, anda meningkatkan kepercayaan di mata mereka sebagai pemimpin. All the best guys!

Hustle up and Be GREAT!
Salam transformasi daripada,

1 comments:

Anonymous said...

Hello theгe! Τhіs is kіnd of
off topic but I need some guіdanсe fгom an
estаblished blog. Is it very hard tο set up your own blog?
I'm not very techincal but I can figure things out pretty quick. I'm thinking about creating my οwn but
I'm not sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions? Cheers

Also visit my website CarbonPoker Promotions

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More