Monday 25 March 2013

Adoii!! Masalah, Masalah, Masalah..

Assalamualaikum..Hidup memang bermasalah. Betul, kan? Siapa yang dekat dunia ni hidupnya tak ada masalah? Sultan ada masalah, PM ada masalah, CEO ada masalah, pelajar ada masalah, makcik “cleaner” ada masalah, tukang kebun ada masalah, pak “guard” ada masalah, sampaikan “baby” yang kecil tu pun ada masalah. Mana taknya, nak mandi sendiri tak boleh, nak makan sendiri tak boleh, nak tidur sendiri pun tak boleh. Terpaksalah mak dan ayah dodoikan si kecil tu. Nak dodoikan anak pun masalah, mak dan ayah pakat-pakat lawan tolak, “Abang buatlah”, “Mak dia la lagi baik dodoikan”. Aiisshh, masalah, masalah, masalah!

 Jadi, apa yang kita nak bincang hari ni? Yang pastinya, kita bukannya nak senaraikan masalah-masalah dekat dunia ni. Memang tak habis “list” la kalau nak senaraikan satu-satu. Untuk kali ini, kita nak tengok dan faham sedikit tentang masalah. Apakah asas berlakunya masalah? Apakah yang perlu kita faham apabila masalah timbul? Inilah persoalan-persoalan utama dalam “post” WS kali ini.

Apa yang WS senaraikan di atas hanyalah sebahagian daripada masalah yang kita hadapi dalam hidup kita seharian. Bahkan, ada dalam kalangan kita yang telah dan masih menanggung masalah tersebut semenjak bertahun-tahun. Pertanyaan utama ialah KENAPA KITA ADA MASALAH? Asasnya, setiap masalah yang berlaku, adalah cabang daripada apa yang kita ada dalam hidup. Kalau kita ada kerja,kita akan ada masalah tentang kerja. Kalau kita ada kawan, kita akan ada masalah tentang kawan kita. Kalau kita belajar, kita akan masalah berkaitan pelajaran kita. Kalau kita ada anak, kita akan ada masalah berkaitan anak kita. Kalau kita ada kereta, kita akan masalah tentang kereta.

Penyelesaiannya, tak payah ada apa-apalah dalam hidup kita. Senang, baru takda masalah. Kan? Tapi, apalah nikmatnya hidup kalau tak peroleh apa-apa. Hidup tanpa kerja, hidup tanpa kawan, hidup tanpa cinta, hidup tanpa harta, hidup tanpa keluarga. Semua ini menunjukkan pencapaian dan usaha yang telah kita lakukan dalam hidup kita, dan inilah hasilnya. Jadi, apa yang kita perlu sedar dan tukar sekarang ialah KITA TAK MUNGKIN DAPAT LARI DARIPADA MASALAH. Apa yang kita ada, itulah masalah yang bakal kita ada. Mula terima hakikat yang hidup tak bermasalah adalah hidup yang tak mungkin. Kita memang akan dibebani dengan masalah.  Sama ada kita yang cipta atau kita menjadi mangsa, masalah tetap akan datang. Yang membezakannya hanya kecil besar masalah itu dan bagaimana kita menghadapinya. Oleh yang demikian, kita harus BERSEDIA!!!  

Tapi, kita mungkin memikirkan yang kenapa hidup orang lain nampak macam senang, nampak macam takda masalah. Contohnya, kita cemburu melihat orang yang mempunyai syarikat besar. “Bahagia je si Leman tu, syarikat besar, kereta besar, bini besar..Kita ni pantang lekat bahagia, ada je masalah.” Namun, prinsip berharga yang kita pelajari hari ini ialah setiap yang kita ada, pasti akan timbul masalah daripadanya. Dengan syarikat yang lebih besar daripada kita, masalahnya mungkin lebih banyak. Macam mana nak tambah keuntungan berganda bagi menapung kos operasi yang meningkat? Macam mana nak memastikan setiap 200 pekerjanya berpuas hati dan menjaga imej serta kualiti syarikat? Macam mana hendak memastikan syarikatnya yang telah popular tidak merudum dan tersungkur menanggung malu? Nampak sekarang? Tiada orang yang mampu lari daripada masalah. Tiada orang yang tiada masalah.

Ingat, jika kita mula mengubah persepsi daripada HANYA KITA YANG ADA MASALAH kepada SETIAP ORANG ADA MASALAH, kita dapat mengurangkan fokus minda kita memikirkan tentang orang lain. Fokus kita hanya akan lebih terarah kepada masalah yang kita hadapi dan bukan lagi kesenangan yang orang lain perolehi. Jangan terlampau stres memikirkan kesusahan dan kepayahan kita dengan membayangkan kesenangan orang lain. Itu hanya persepsi songsang minda kita yang menjadikan masalah kita bertambah bermasalah. Bila masalah tambah bermasalah, kita mula tertekan dan stres. Kesan tekanan yang memuncak ini, manusia mula iri hati, manusia mula dengki, manusia mula bergaduh, manusia mula bertengkar, manusia mula menghancurkan satu sama lain.

Jadi, mulai sekarang, ubah minda dan ubah persepsi yang BUKAN KITA SAHAJA YANG ADA MASALAH, SEMUA ORANG ADA MASALAH. Dan, untuk baiki masalah kita, baiki minda kita terlebih dahulu. Persoalan berikutnya ialah apa yang perlu kita lakukan? Macam mana nak selesaikan masalah kita? Perbincangan ini bakal WS sentuh dalam “post” Adoii!! Masalah, Masalah, Masalah.. Bahagian 2. Tungguuuu!!!

Hustle up and Be GREAT!
Salam transformasi daripada,

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More