Thursday 9 May 2013

Adoii!! Masalah, Masalah, Masalah.. Bahagian 2

     Assalamualaikum..Untuk kali ini, sebelum kita masuk “main point” post hari ni, WS nak “share” satu cerita dulu. Cerita ini tentang seseorang yang sangat “famous”. Mestilah, siapa yang tak kenal Steve Jobs, pengasas Apple. Syarikat dialah yang mengeluarkan produk-produk popular seperti komputer Macintosh, iPod, iPad, dan yang paling meletup sekali, iPhone. Dah sampai iPhone 5 dah sekarang. Tapi bukan pasal produk-produk dia yang WS nak cerita ni (sebab WS bukannya “promoter” Apple, hehe..), tapi masalah-masalah yang dihadapi Jobs ketika mengurus syarikat tersebut.  

     Antara masalah yang dihadapi diawal penubuhan Apple ialah Lisa yang tidak terjual. Bukan orang la, tapi Lisa ialah sebuah komputer peribadi (PC). Pada awalnya, Lisa diharapkan menjadi kejayaan termasyhur Jobs namun bertukar menjadi kerugian terburuk yang ditanggung oleh Jobs dan rakannya. Lisa mencatat jumlah jualan yang sangat mengecewakan. Antara faktor yang menyebabkan Lisa tidak dipandang oleh pengguna-pengguna komputer pada masa itu ialah kerana produk ini tidak mampu menandingi komputer keluaran IBM. Segala pelaburan, perbelanjaan dan usahanya mengeluarkan Lisa sangat tidak berbaloi. Rugi,rugi! Kerugian dan kegagalan Lisa menyebabkan Jobs terpaksa menanggung pelbagai masalah. Lepas tu, apa yang jadi?

    Empat tahun kemudian, Jobs mengeluarkan sebuah produk yang menjadi antara komputer peribadi terbaik dan termasyhur iaitu Macintosh. Di sebalik semua masalah yang dihadapi Jobs ketika kegagalan Lisa, bagaimana dia mampu menghadapinya dan terus mencipta kejayaan menakjubkan  dalam hidup dia? Sebab, dia tahu masalah akan terus menjadi masalah jika kita dibelenggu 3 perkara “Selamanya”, “Semuanya” dan “Sebab Saya”. Lisa takkan bertukar menjadi Macintosh yang lebih berjaya jika Jobs membiarkan 3 perkara ini merantai masalahnya. 3 perkara inilah yang mengikat kebanyakan daripada kita dengan masalah, dan terus dibelenggu dengan masalah yang sama berulangkali. Kita akan tengok satu persatu apakah maksud setiap rantai yang menjadikan masalah kita lebih bermasalah.

Selamanya:
Inilah faktor terbesar menjadikan masalah lebih bermasalah. Ramai daripada kita menganggap bahawa sesuatu masalah atau kekurangan yang dihadapi adalah bersifat kekal. Sekali dah bermasalah, selamanya kita akan hadapai masalah yang sama. Kita selalu berfikir yang tiada apa yang mampu dibuat untuk menyelesaikan masalah tersebut. Gagal dalam exam, selamanya tak pandai. Tak reti cakap English, sampai bila-bila tak reti English. Tak pandai cakap depan orang ramai, selamanya tak boleh cakap depan umum. SALAH!! Masalah hanya akan kekal jika kita yang mengekalkannya. Masalah akan selesai jika kita yang menyelesaikannya.  Selalulah berpesan kepada diri, “Boleh settle ni” kerana jika anda kerap mencuba, anda akan berjumpa jalannya. Bila dah jumpa jalan, lepaslah daripada masalah tersebut. Ingat, masalah akan selamanya kekal jika kita yang tidak melepaskan diri kita daripada masalah tersebut.

Semuanya:
Masalah akan terus menjadi masalah dan berganda-ganda apabila kita asyik bersangka bahawa satu masalah melambangkan semua dalam hidup kita ini bermasalah. Dalam Bahasa Inggeris ini dipanggil “pervasiveness”. Terlebih berat badan, seluruh hidup musnah sebab tak boleh dapat kerja, tak boleh kahwin, tak boleh itu, tak boleh ini. Tapi, realitinya, ada je orang gemuk jadi bos besar, ada je orang gemuk kahwin, siap anak 6 lagi, dan ada je mereka yang mencipta banyak kelebihan berbanding kita. Kenapa? Satu masalah tidak melambangkan seluruh hidup kita. Hanya sebahagian kecil elemen dalam hidup kita sahaja yang ada masalah. Contohnya, seseorang menghadapi masalah dengan berat badan, itu sahaja masalahnya, selesaikan masalah tersebut, habislah! Jangan disebabkan satu masalah, kita mengheret jatuh seluruh bahagian dalam hidup kita yang mampu kita gunakan untuk mencipta kejayaan, kekayaan dan kebahagiaan kita.

Sebab Saya:
Faktor yang terakhir ialah "personal", atau dalam Bahasa Melayunya peribadi. Masalah akan bertambah bermasalah bila kita mengaggap bahawa semua masalah berpunca daripada siapa diri kita. Kebanyakkan masalah berpunca daripada apa yang kita buat, apa yang kita pilih, bukannya siapa diri kita. Disebabkan kita miskin, kita tak boleh berjaya. Disebabkan kita gemuk sperti yang WS nyatakan sebelum ini, kita tak boleh berjaya. Disebabkan kita tak cantik, kita kena bagi laluan kepada yang cantik untuk masuk pertandingan. Semua ini perlu dibuang!! Tiada lagi merit kejayaan berdasarkan siapa kita tapi kejayaan hadir daripada apa yang kita buat. Sebab itu seseorang makin stress bila cuba mmengaitkan masalah yang dihadapi dengan diri sendiri, padahal sebenarnya tiada kaitan langsung dengan apa yang ada pada dirinya. Jadi, banyakkan berfikir tentang apa yang kita nak buat berbanding siapa kita.


     Kesimpulannya, masalah akan menjadi lebih bermasalah bila kita mengatakannya adalah selama-lamanya, semuanya dan sebab saya. Jauhi pemikiran-pemikiran sebegini untuk kita lebih efektif dan efisyen menangani apa jua masalah yang kita hadapi dalam hidup, baik masalah peribadi, masalah dalam perhubungan, masalah bisnes, masalah pelajaran dan pelbagai lagi. Ingat, masalah akan bertambah bermasalah jika kita sendiri yang bermasalah. Jadi, ubah diri dan minda daripada diri yang bermasalah kepada diri yang lebih baik. Kawal masalah anda, terkawal hidup anda. Semoga kita lebih berjaya dan bahagia. All the best, guys!

Hustle up and Be GREAT!
Salam transformasi daripada,

1 comments:

Anonymous said...

That is certainly Better To get A Lcd Maybe a Plasma
Television? Confused?

Also visit my webpage best projectors 2013

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More