Monday 6 October 2008

Kemenangan yang dirai..........


Assalamualaikum,
Alhamdullillah bersyukur kehadrat Illahi atas limpah dan inayahNya kita masih diberikan kesempatan untuk terus memakmurkan bumi Allah ini.

Hadirnya membawa sinar kejayaan,
Menempuh dugaan penuh ketabahan,
Hanya yang ikhlas merasai kenikmatan,
Erti sebuah kemenangan,

Umat islam seluruh dunia meraikan kedatangan Syawal tanda kemenangan mengekang nafsu amarah. Sebulan menahan lapar dan dahaga, membendung nafsu melatih jiwa, tiba masanya meraikan kejayaan penuh bahagia. Walupun beberapa hari telah berlalu, namun bahangnya masih terasa.

Dalam keasyikan meraikan kemenangan di Aidilfitri, jangalah kita lupa satu perkara. Meskipun Ramadahan telah berlalu meninggalkan kita, tetapi didikannya hendaklah teruskan. Jangan diabaikan jangan dilupakan. Manfaatkan lah segala didikan Ramadhan moga tergolong dalam golongan yang di kasihi dan di rahmati Illahi. Sebagai seorang hamba Illahi, kita hendaklah terus beristiqamah dalam beribadat tanpa mengira masa dan ketika. Janganlah menjadi "hamba Ramadhan". Hanya beribadat pabila Ramadhan menjelma. Tatkala Ramadhan berlalu pergi, begitulah juga semangat untuk beribadatnya. Sebaliknya kita hendaklah beritiqamah. Biarlah sekecil mana pun amalan itu, akan tetapi sekiranya dilakukan secara berterusan itu yang paling disukai sepertimana sabda Nabi junjungan mulia:

"Nabi di tanya, apakah amalan yang disukai Allah, Baginda lalu bersabda: Amalan yang
disukai
Allah ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit"

Justeru, ku menyeru kepada teman-teman, teruskanlah dan teruskanlah amalan ibadah moga kita menjadi insan yang berjaya dan tidak tergolong dalam golongan yang rugi di akhirat kelak.

Sekian,

1 comments:

deyanah said...

ikhwan! hadir ku adalah untuk mencemar duli..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More