Assalamualaikum..Kadang-kadang
kita melihat ada orang yang apabila dia “present” sangat “power” dan meletup
sekali. Rasa macam tak cukup je masa dengar dia bercakap. Macam tak mahu
berhenti pun ada. Tapi, ada juga yang bila “present”, baru lima minit kita dah
rasa nak ukur lantai. Ukur lantai? Maksudnya mengantuk la tu. Ha, perbezaan
antara mereka-mereka ini terletak kepada tahap kemahiran berbicara mereka.
Orang yang tinggi kepakarannya tentulah hebat “presentation” mereka. Rasa
berbekas dan seronok sekali setiap kali mendegar bicara mereka. Anda pun boleh
jadi macam mereka. Jom ikuti tips 3E WS yang akan buatkan “presentation” anda
“power” giler macam mereka.
Energy
“Energy” atau tenaga lazimnya
dikaitkan dengan perasaan akan kewujudan seseorang itu. Dalam erti kata lain,
ketika anda berbicara di khalayak umum, “audience” anda dapat merasai kehadiran
dan kewujudan anda di hadapan mereka. Justeru, pandangan dan tumpuan mereka
hanya terarah kepada “presentation” anda. Anda seolah-olah magnet dan pandangan
mereka diibaratkan sebagai besi. Semua besi akan tertarik dan tertumpu pada
magnet, iaitu anda.
Anda sebolehnya menghasilkan
“energy” yang “power” dari awal “presentation” dengan nada suara yang jelas,
berada di posisi yang jelas dan berbicara penuh semangat. Kekalkan “energy”
yang telah dibina di awalnya dengan
rentak percakapan atau “pace” yang normal (tidak terlalu laju atau terlalu
perlahan), gaya bahasa yang menarik, melibatkan “audience” anda ketika
berbicara seperti bertanya soalan atau menyebut nama mereka ketika memberi
contoh, dan elemen humour untuk terus menarik perhatian “audience” anda. Selain
itu, gerak tubuh dan penggunaan ruang juga menambahkan “power” anda ketika
beraksi.
Emotion
Kunci utama E yang kedua ini
ialah mereka rasa apa yang anda rasa. Jika anda sedang sedih, mereka juga harus
sedih. Jika anda sebak, mereka juga merasa sebak. Jika anda gembira, mereka
juga menikmati kegembiraan. Mudahkan? Cakap senang, nak buat tu susah. Ada
penceramah yang kita lihat hanya dia saja yang menangis atau gelak sendiri sedangkan
“audience” terpinga-pinga dek tidak faham kesedihan atau lawak yang dibuatnya.
Ini kerana penghayatan emosi dalam “presentation” tidak dapat dirasai oleh
“audience”. Perlu diingat, penglibatan emosi “audience” dalam “presentation”
anda akan membuatkan “presentation” anda begitu berbekas dan meninggalkan
kenangan buat mereka.
Usah terlalu drastik mengubah
emosi “audience” anda. Maknanya, selitkan dahulu “cue” atau petanda sama ada
secara lisan iaitu perkataan, atau elemen fizikal yang lain seperti gerak
tubuh, muzik latar, pencahayaan, nada suara supaya mereka tidak terpinga-pinga
akan perubahan mood “presentation” anda. Keduanya, pastikan nada suara. Nada suara juga kunci utama emosi kerana nada
yang betul akan menghasilkan emosi yang betul. Selain itu, “pace” yang
bersesuaian dengan situasi emosi juga penting. “Pace” yang rancak ketika
suasana “happening” dan agak “slow” ketika sedih.
Eye Contact
Antara cara anda berkomunikasi
dengan “audience” anda adalah melalui pandangan mata. Melihatkan “audience”
anda yang ramai, menjadi mustahil bahkan membosankan jika anda cuba memanggil
nama semua orang setiap masa untuk menandakan yang anda hiraukan mereka. Salah
satu cara untuk mengelakkan “audience” anda rasa tidak diendahkan ialah dengan
menyebarluaskan pandangan mata anda. Apabila anda melihat mereka ketika
berbicara adalah seolah-olah anda hanya berbicara dengan meraeka sahaja. Ini
membuatkan “audience” anda rasa begitu “special” dan dirasai kewujudannya.
Oleh yang demikian, pastikan
pandangan anda tidak statik, iaitu tertumpu hanya pada satu hala sahaja.
Ibaratkan mata dan kepala anda sebagai kamera. Putarkan kamera anda ke seluruh
ruang untuk merakam “presentation” anda dengan sebaiknya. Analoginya, semua
orang suka jika kamera merakam gambar kepada mereka, kan? Kalau tak percaya,
cubalah tengok “time” rakaman filem, ramai je yang suka melintas kat belakang
masa tengah “shooting” tu kan. Ataupun masa ambil gambar, ramai je yang nak
menempek “posing” sekali. WS pun suka masuk kamera. Hehe.
Wah, lepas makin ni “power” la
“presentation” anda ek. Sentiasa ingat tips “presentation” 3E WS ini.
“Presentation” anda menggambarkan potensi dan kelebihan anda yang miliki, oleh
itu sentiasalah beri yang terbaik dan yang ter“power” setiap kali anda beraksi.
Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu anda menghebatkan lagi
“presentation” anda. Lepas ni kalau dah hebat tu, jangan lupa WS ek. Hehe. All
the best, guys!
Hustle up and Be GREAT!
Salam transformasi daripada,
2 comments:
Salam,
Saya ingin share satu perkara tentang presentation skills.
Saya rasa orang yang patut dicontohi untuk presentation skills yang cemerlang adalah Steve Job.
Cuba cari di Youtube ulasan mengenai presentation skills Steve Job, banyak yang dapat kita belajar.
Tapi, ucapan kegemaran saya ialah sewaktu majlis graduasi di Stanford University pada tahun 2005 oleh Steve Job. Memang "inspiring".
Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
ditunggu kunjungan baliknya yaah ,
Post a Comment