Tuesday 26 June 2012

“Power” Giler “Presentation” Dengan 3E

     Assalamualaikum..Kadang-kadang kita melihat ada orang yang apabila dia “present” sangat “power” dan meletup sekali. Rasa macam tak cukup je masa dengar dia bercakap. Macam tak mahu berhenti pun ada. Tapi, ada juga yang bila “present”, baru lima minit kita dah rasa nak ukur lantai. Ukur lantai? Maksudnya mengantuk la tu. Ha, perbezaan antara mereka-mereka ini terletak kepada tahap kemahiran berbicara mereka. Orang yang tinggi kepakarannya tentulah hebat “presentation” mereka. Rasa berbekas dan seronok sekali setiap kali mendegar bicara mereka. Anda pun boleh jadi macam mereka. Jom ikuti tips 3E WS yang akan buatkan “presentation” anda “power” giler  macam mereka.

Energy
      “Energy” atau tenaga lazimnya dikaitkan dengan perasaan akan kewujudan seseorang itu. Dalam erti kata lain, ketika anda berbicara di khalayak umum, “audience” anda dapat merasai kehadiran dan kewujudan anda di hadapan mereka. Justeru, pandangan dan tumpuan mereka hanya terarah kepada “presentation” anda. Anda seolah-olah magnet dan pandangan mereka diibaratkan sebagai besi. Semua besi akan tertarik dan tertumpu pada magnet, iaitu anda.

     Anda sebolehnya menghasilkan “energy” yang “power” dari awal “presentation” dengan nada suara yang jelas, berada di posisi yang jelas dan berbicara penuh semangat. Kekalkan “energy” yang telah dibina di awalnya  dengan rentak percakapan atau “pace” yang normal (tidak terlalu laju atau terlalu perlahan), gaya bahasa yang menarik, melibatkan “audience” anda ketika berbicara seperti bertanya soalan atau menyebut nama mereka ketika memberi contoh, dan elemen humour untuk terus menarik perhatian “audience” anda. Selain itu, gerak tubuh dan penggunaan ruang juga menambahkan “power” anda ketika beraksi.

Emotion
     Kunci utama E yang kedua ini ialah mereka rasa apa yang anda rasa. Jika anda sedang sedih, mereka juga harus sedih. Jika anda sebak, mereka juga merasa sebak. Jika anda gembira, mereka juga menikmati kegembiraan. Mudahkan? Cakap senang, nak buat tu susah. Ada penceramah yang kita lihat hanya dia saja yang menangis atau gelak sendiri sedangkan “audience” terpinga-pinga dek tidak faham kesedihan atau lawak yang dibuatnya. Ini kerana penghayatan emosi dalam “presentation” tidak dapat dirasai oleh “audience”. Perlu diingat, penglibatan emosi “audience” dalam “presentation” anda akan membuatkan “presentation” anda begitu berbekas dan meninggalkan kenangan buat mereka. 
     Usah terlalu drastik mengubah emosi “audience” anda. Maknanya, selitkan dahulu “cue” atau petanda sama ada secara lisan iaitu perkataan, atau elemen fizikal yang lain seperti gerak tubuh, muzik latar, pencahayaan, nada suara supaya mereka tidak terpinga-pinga akan perubahan mood “presentation” anda. Keduanya, pastikan nada suara.  Nada suara juga kunci utama emosi kerana nada yang betul akan menghasilkan emosi yang betul. Selain itu, “pace” yang bersesuaian dengan situasi emosi juga penting. “Pace” yang rancak ketika suasana “happening” dan agak “slow” ketika sedih.

Eye Contact
      Antara cara anda berkomunikasi dengan “audience” anda adalah melalui pandangan mata. Melihatkan “audience” anda yang ramai, menjadi mustahil bahkan membosankan jika anda cuba memanggil nama semua orang setiap masa untuk menandakan yang anda hiraukan mereka. Salah satu cara untuk mengelakkan “audience” anda rasa tidak diendahkan ialah dengan menyebarluaskan pandangan mata anda. Apabila anda melihat mereka ketika berbicara adalah seolah-olah anda hanya berbicara dengan meraeka sahaja. Ini membuatkan “audience” anda rasa begitu “special” dan dirasai kewujudannya.

     Oleh yang demikian, pastikan pandangan anda tidak statik, iaitu tertumpu hanya pada satu hala sahaja. Ibaratkan mata dan kepala anda sebagai kamera. Putarkan kamera anda ke seluruh ruang untuk merakam “presentation” anda dengan sebaiknya. Analoginya, semua orang suka jika kamera merakam gambar kepada mereka, kan? Kalau tak percaya, cubalah tengok “time” rakaman filem, ramai je yang suka melintas kat belakang masa tengah “shooting” tu kan. Ataupun masa ambil gambar, ramai je yang nak menempek “posing” sekali. WS pun suka masuk kamera. Hehe.

     Wah, lepas makin ni “power” la “presentation” anda ek. Sentiasa ingat tips “presentation” 3E WS ini. “Presentation” anda menggambarkan potensi dan kelebihan anda yang miliki, oleh itu sentiasalah beri yang terbaik dan yang ter“power” setiap kali anda beraksi. Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu anda menghebatkan lagi “presentation” anda. Lepas ni kalau dah hebat tu, jangan lupa WS ek. Hehe. All the best, guys!

Hustle up and Be GREAT!
Salam transformasi daripada,

2 comments:

Firdaus Nazlan said...

Salam,

Saya ingin share satu perkara tentang presentation skills.

Saya rasa orang yang patut dicontohi untuk presentation skills yang cemerlang adalah Steve Job.

Cuba cari di Youtube ulasan mengenai presentation skills Steve Job, banyak yang dapat kita belajar.

Tapi, ucapan kegemaran saya ialah sewaktu majlis graduasi di Stanford University pada tahun 2005 oleh Steve Job. Memang "inspiring".

Outbound di Malang said...

Terimakasih informasi nya gan, sangat bermanfaat :)
ditunggu kunjungan baliknya yaah ,

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More